فعالیت شرکت نفتی روسی در ایران به دلیل تحریمهای آمریکا متوقف شد

تحریم های آمریکا باعث توقف فعالیت یک شرکت نفتی روسی در ایران شده است.

روز چهارشنبه، ۴ فروردین (۲۴ مارس) گزارش مالی شرکت روسی لوک اویل انتشار یافت که در آن آمده است که از آنجا که تحریم های وضع شده توسط دولت ایالات متحده علیه ایران، ادامه فعالیت در بخش نفت و گاز این کشور را ناممکن ساخته، این شرکت ناگزیر است با تحمل زیانی به مبلغ شصت و سه میلیون دلار، عملیات خود را در ایران متوقف کند.

این شرکت روسی در چند سال اخیر در طرح اکتشاف و بهره برداری از میدان های نفتی بلوک اناران، واقع در استان ایلام، شرکت داشته و پیش از این هم در اکتبر سال ۲۰۰۷، برای مدتی عملیات خود در این منطقه را به دلیل تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران به حالت تعلیق درآورده بود.

در ماه دسامبر سال ۲۰۰۷، شرکت لوک اویل بار دیگر عملیات اکتشاف نفت در اناران را از سر گرفت.

تحریم آمریکا در مورد سرمایه گذاری نفتی در ایران شامل تمامی شرکت هایی می شود که مبلغی بیش از بیست میلیون دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کنند.

عملیات اکتشاف در میدان های نفتی جنگوله و آذر در بلوک نفتی اناران چند سال پیش آغاز شد و بخش اعظم این عملیات بر عهده شرکت نروژی نورسک هیدور نروژ و لوک اویل روسیه قرار داشته است.

سال گذشته شرکت نروژی استات اویل هیدرو، که از ادغام دو شرکت نورسک هیدرو نروژ و استات اویل تشکیل یافته، اعلام کرد که به دلیل تحریم های نفتی ایالات متحده، از سرمایه گذاری در بلوک نفتی اناران خودداری می ورزد.

پس از اعلام تصمیم شرکت استات اویل هیدرو، شرکت لوک اویل تصمیم گرفت بخشی از طرح های مورد نظر شرکت نروژی را برعهده بگیرد.

اما اکنون این شرکت هم از توقف برنامه های خود در ایران از تابستان سال گذشته، سخن می گوید.

شرکت نفتی استات اویل در بیانیه جدید خود گفته است که با توجه به موقعیت فعلی ایران و تحریم ها علیه این کشور، استات اویل از تابستان گذشته تمامی فعالیت های عمرانی و مشارکت در طرح هایی نظیر اناران را متوقف کرده است.

تلاش برای یافتن سرمایه گذار

مقامات جمهوری اسلامی سرمایه گذاری لازم در طرح اکتشاف و استخراج در دو میدان نفتی آذر و چنگوله را حدود سه میلیارد دلار اعلام کرده و گفته اند که برای اجرای این طرح، در صدد جلب نظر شرکت های نفتی آسیایی هستند.

به گفته آنان، چند شرکت ایرانی هم آمادگی همکاری در این طرح را دارند و فعالیت هایی را برای تامین سرمایه مالی و دستیابی به فن آوری لازم در این زمینه آغاز کرده اند.

تصمیم شرکت لوک اویل در پی خودداری شمار دیگری از شرکت های نفتی از سرمایه گذاری در صنایع نفتی و توقف مبادلات تجاری با ایران اعلام می شود.

از جمله چند هفته پیش شرکت نفتی رویال داچ شل گفت که فروش بنزین به ایران را متوقف کرده است و اگرچه برای اقدام خود دلیل خاصی اعلام نکرد، اما کارشناسان این تصمیم را نشانه دیگری از فشار تحریم های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی توصیف کردند.

قبل از شرکت شل، چند شرکت بزرگ نفتی نیز از تصمیم به توقف صدور بنزین به ایران خبر داده بودند.

شرکت لوک اویل یکی از شرکت های بزرگ جهان در بخش نفت و گاز است که در زمینه های مختلف از اکتشاف و استخراج تا تصفیه و فروش فرآوردهای نفتی در مناطق مختلف جهان فعالیت دارد.

این شرکت در سال ۱۹۹۱ از ادغام چند شرکت نفتی روسی تشکیل یافت و از لحاظ میزان ذخایر در دست اکتشاف و بهره برداری، از جمله بزرگترین شرکت های خصوصی نفتی در جهان محسوب می شود.

نرخ سود وام بانکی در سال ۸۹ تغییر نکرد

رئیس کل بانک مرکزی ایران می گوید که در سال ۸۹ نرخ سود وام بانکی در بخش مسکن همانند سال قبل ۱۲ درصد خواهد بود.

به گزارش ایلنا، محمو بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، روز چهارشنبه چهارم فروردین (۲۴ مارس) از تصویب تثبیت نرخ سود تسهیلات بانکی "مسکن مهر" در سال ۸۹ خبر داد و گفت که در شورای پول و اعتبار مقرر شده است تا ما به التفاوت تثبیت نرخ های بانکی از محل طرح هدفمند کردن یارانه ها تأمین خواهد شود.

به گفته آقای بهمنی، نرخ سود بانکی مسکن مهر در سال ۸۹ در روستاها و شهرهای کوچک چهار درصد، مراکز استانها هفت درصد و برای تهران ۹ درصد تعیین شده است و نرخ سود مبادله ای به مانند سال ۸۸ در رقم ۱۲ درصد ثابت بماند.

رئیس بانک مرکزی ایران اظهار امیدواری کرده ایت تا این تصمیم شورای پول و اعتبار موجب رونق بازار مسکن در سال ۸۹ شود.

این در حالی است که بازار مسکن در ایران طی چهار سال گذشته با رکود همراه بوده است.

رکود در بازار مسکن ایران در شرایطی اتفاق افتاده است که تقاضا به مراتب بیشتر از تولید است و بین عرضه و تقاضا شکاف عمیقی وجود دارد.

برآوردها از کمبود سه میلیون واحد مسکونی در ایران حکایت دارد و هر ساله نیز خیل عظیمی به جمع متقاضیان مسکن افزوده می شوند.

در طول سال های گذشته به طور متوسط حدود ۴۵۰ هزار واحد مسکونی در ایران ساخته شده است در حالی که بر اساس برنامه باید سالانه بیشتر از ۸۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته می شد.

با توجه به جمعیت جوان ایران، پیش بینی می شود که تقاضا برای مسکن در چند سال آینده افزایش پیدا کند.

بنابر برآوردهای بانک مسکن ایران، در سال ۸۷ این کشور یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد مسکونی نیاز داشته است و این رقم در سال ۱۳۹۱ به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خواهد می رسد.

برخی کارشناسان، برنامه های اقتصادی دولت در چند سال گذشته را عامل افزایش قیمت مسکن و رکود فعلی این بازار می دانند، اما می گویند معضل اصلی فاصله زیاد تولید و تقاضای مسکن است.

برای همین، به نظر می رسد دولت چاره ای ندارد جز این که برنامه های خود را برای رونق بازار مسکن به کار ببندد تا از دشوارتر شدن وضعیت اقتصادی کشور جلوگیری کند.

انتقاد شدید عربستان از سیاست‌های "ناشی از تکبر" اسرائیل

دولت عربستان سعودی در بیانیه ای به شدت از سیاست های دولت اسرائیل در ادامه شهرک سازی ها انتقاد کرده و گفته است این سیاست ها حقوق اعراب و مسلمانان را نقض می کند.

دولت عربستان در این بیانیه گفته است سیاست اسرائیل در توسعه شهرک سازی ها در اراضی اشغالی، جدیت این کشور در مذاکرات صلح را زیر سئوال می برد.

در این بیانیه شدید اللحن که خبرگزاری رسمی این کشور آن را منتشر کرده، از گروه کوارتت (مرکب از آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل) که در مناقشه خاورمیانه، به عنوان میانجی عمل می کند، خواسته شده تا از اسرائیل در مورد گسترش شهرک سازی ها در بیت المقدس شرقی توضیح بخواهد.

یک مقام دولتی عربستان در این زمینه به خبرگزاری رسمی سعودی گفت کشورش منتظر توضیح گروه کوارتت در زمینه "سیاست های ناشی از تکبر" اسرائیل و تاکید این کشور برای به چالش گرفتن جامعه جهانی است.

عربستان همچنین از سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در واشنگتن که گفته بود فعالیت های ساختمانی در بیت المقدس ادامه خواهند یافت، انتقاد کرده و گفته است آقای نتانیاهو به انکار حقوق فلسطینیان، اعراب و مسلمانان بیت المقدس بدون در نظر گرفتن حقوق مشروع فلسطینیان پرداخته است.

اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ بخش شرقی بیت المقدس را به اشغال خود در آورد. این اقدام اسرائیل از سوی جامعه جهانی از جمله آمریکا به رسمیت شناخته نشده است.

فلسطینیان می خواهند کشور مستقل آنها با پایتختی بیت المقدس شرقی شکل گیرد و نگران این مساله هستند که فعالیت های ساختمانی اسرائیل، ارتباط میان بیت المقدس شرقی و کرانه غربی را قطع کند.

عربستان مبتکر طرح صلح عربی است که کشورهای اتحادیه عرب نیز از آن حمایت می کنند. طرح صلح عربی بر عادی سازی روابط تمام کشورهای عرب با اسرائیل در مقابل عقب نشینی این کشور به مرزهای قبل از جنگ شش روزه ژوئن سال ۱۹۶۷ و حل عادلانه مشکل آوارگان فلسطینی تاکید می‌کند.

ساخت واحدهای مسکونی جدید در بیت المقدس

شورای شهر بیت المقدس در حالی که بنیامین نتانیاهو در واشنگتن برای دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا آماده می شد، مجوز نهایی ساخت ۲۰ خانه جدید را در محله شیخ جراح صادر کرد.

به گزارش رسانه های اسرائیلی، مجوز ساخت این خانه ها هفته پیش صادر شد، اما خبر آن ساعاتی پیش از دیدار نتانیاهو و اوباما اعلام شد.

دیدار خصوصی رهبران اسرائیل و آمریکا حدود یک ساعت و نیم طول کشید و پس از آن دو طرف کنفرانس خبری مشترکی برگزار نکردند.

روابط اسرائیل و آمریکا به دنبال اعلام طرح های جدید اسرائیل برای خانه سازی در اراضی اشغالی، دچار تنش شده است.

این اقدام اسرائیل مانع از سرگیری مذاکرات غیر مستقیم میان فلسطینیان و اسرائیل شده است.

مخالفت مجدد آلمان با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

روزنامه های ترکیه با انتشار خبر سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به این کشور از مخالفت مجدد آلمان با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا خبر داده اند.

این روزنامه ها می گویند آنگلا مرکل در این سفر بار دیگر این مساله را مطرح خواهد کرد که ترکیه به جای عضویت در اتحادیه اروپا، "شریک ویژه" آن شود.

ترکیه گفته است که خواهان عضویت کامل در اتحادیه اروپا است و امتیاز "شراکت ویژه" را رد کرده است.

خانم مرکل پیش از سفر هفته آینده خود به ترکیه با گروهی از روزنامه نگاران ترک دیدار کرده و مواضع خود را در باره این مساله بیان کرده است.

صدراعظم آلمان بر اهمیت ترکیه تاکید کرده و گفته است اتحادیه اروپا اهمیت زیادی برای این کشور قائل است.

خانم مرکل گفته است در دیدار خود با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه خواهان اجرای پیمان گمرکی اتحادیه اروپا از سوی ترکیه خواهد شد که طبق آن ترکیه باید مرزهای هوایی و دریایی خود را به روی قبرس یونانی نشین باز کند.

ترکیه تا کنون از اجرای این پیمان خودداری کرده و دلیل خود را عدم انجام تعهدات اتحادیه اروپا در قبال قبرس ترک نشین اعلام کرده است.

گروهی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با عضویت ترکیه در این اتحادیه مخالف هستند.

موانعی که بر سر عضویت ترکیه ایجاد شده، منجر به کاهش حمایت های عمومی از عضویت در اتحادیه اروپا در میان مردم ترکیه شده است.

ترکیه از زمان روی کار آمدن دولت رجب طیب اردوغان دست به اصلاحاتی در سیستم سیاسی و قضایی خود زده است اما این اصلاحات طی چند سال اخیر تا حد زیادی کاهش یافته است.

ترکیه پس از یک آغاز پر شتاب، در زمینه اصلاحات دموکراتیک، تقریبا هیچ پیشرفتی نداشته و همین باعث شده تا مقام های اتحادیه اروپا از این امر ابراز ناخشنودی کنند.

اتحادیه اروپا خواهان آن است که ترکیه قانون اساسی خود را اصلاح کند، آزادی بیان را تضمین کند و حقوق بیشتری به اقلیت های خود بدهد. این اتحادیه همچنین خواهان آن است تا قدرت نیروهای مسلح در این کشور کاهش یابد.

آلمان و فرانسه علنا با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا مخالفت کرده و خواهان آن هستند که ترکیه "شریک ویژه" این اتحادیه شود.

هر کشوری که خواهان عضویت در اتحادیه اروپاست باید در ۳۵ سرفصل مذاکره کند. ترکیه تا کنون تنها در دوازده سر فصل مذاکرات را به سر انجام رسانده و در هشت مورد، مذاکرات از سال ۲۰۰۶ به حالت تعلیق در آمده اند.

افزایش تعطیلات برای مقابله با بحران انرژی در ونزوئلا

دولت ونزوئلا برای مقابله با بحران کمبود سوخت در این کشور تعطیلات عید پاک را افزایش داده است.

هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، دستور داده است تا برای صرفه جویی در مصرف برق و به منظور حمایت از تلاش های دولت در مقابله با بحران شدید ناشی از کمبود مواد سوختی در این کشور، سه روز به تعطیلات رسمی عید پاک سال جاری افزوده شود.

معمولا به مناسبت عید پاک در ونزوئلا روزهای پنجشنبه و جمعه قبل از یکشنبه عید تعطیل است اما در سال جاری، با افزایش سه روز اول هفته - دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه - به این تعطیلات، اکثر فعالیت های اقتصادی یک هفته تمام متوقف خواهد بود.

آقای چاوز هنگام اعلام افزایش تعطیلات عید پاک امسال گفت که این تصمیم "برای رفع خستگی نیست بلکه هدف از آن، صرفه جویی در مصرف سوخت است."

در عین حال، افزایش تعطیلات رسمی باعث ناخرسندی بازرگانان و صاحبان صنایع در ونزوئلا شده که این تصمیم رئیس جمهوری را باعث اختلال در تولید، ایجاد دشواری در ارسال اظهارنامه های مالیاتی تا قبل از انقضای ضرب الاجل تعیین شده و احتمالا کمبود برخی از مواد غذایی دانسته اند.

در حال حاضر، ونزوئلا، که یک کشور عمده صادر کننده نفت است، با دشواری های عمده اقتصادی، از جمله کمبود مواد اساسی، و ناکافی بودن تولید و عرضه برق مواجه است.

رئیس کمیته انرژی اتاق بازرگانی ونزوئلا گفته است که افزایش تعطیلات سالیانه و توقف تولید و کسب و کار در کشور صرفه جویی قابل توجهی در مصرف برق به همراه نخواهد داشت و تنها باعث وخامت بیشتر شرایط می شود.

در مقابل، الیاس خاوا، معاون رئیس جمهوری، اطمینان داده است که تولید کنندگان مواد غذایی، رستوران ها، هتل ها، داروخانه ها و بانک های دریافت کننده فرم های مالیاتی از فرمان آقای چاوز مستثنی شده اند و در نتیجه، نگرانی خاصی در مورد اجرای این فرمان وجود ندارد.

اظهارات آقای خاوا ظاهرا باعث احساس اطمینان بازرگانان ونزوئلایی نشده است که تاکید دارند با توجه به امکان اختلال در شبکه حمل و نقل کشور در طول تعطیلات مورد نظر آقای چاوز، انتقال مواد غذایی با دشواری مواجه خواهد شد و مشکلاتی را برای مصرف کنندگان و خساراتی را برای تولید کنندگان در پی خواهد آورد.

ونزوئلا در ماه های اخیر با مشکلات عمده اقتصادی و از جمله کمبود شدید مواد سوختی مواجه بوده است.

آقای چاوز کمبود سوخت را به خشکسالی و کاهش آب پشت سدها و در نتیجه، ناکافی بودن تولید برق از این منابع نسبت داده است اما منتقدان دولت، سیاست های او را عامل اصلی بحران کنونی دانسته اند.

به گفته آنان، سیاست های اقتصادی که آقای چاوز به منظور تحکیم موقعیت سیاسی خود و تضعیف مخالفان به اجرا گذاشته به زیرساخت های اقتصادی کشور خسارت زده و کمبود برق تنها جنبه ای از مشکلات ناشی از این اقدامات است.

هوگو چاوز پیشتر در ونزوئلا وضعیت فوق العاده اعلام کرده که شامل سهمیه بندی برق و افزایش شدید بهای مشترکان پر مصرف، به خصوص در بخش صنایع و بازرگانی این کشور بوده است.

پس از اعلام تصمیم دولت به سهمیه بندی برق، که به معنی قطع نوبتی در نقاط مختلف است، اهالی کاراکاس، پایتخت، دست به شورش زدند و دولت را مجبور ساختند اجرای این طرح در پایتخت را لغو کند.
 

شاعره سعودی تهدید به مرگ شد

حصه هلال، شاعره سعودی که در شعرخوانی خود از اسلام‌گرایان افراطی انتقاد کرده است، به مرگ تهدید شد.

او در شعرخوانی خود در جریان مسابقۀ "شاعر توده مردم"، از برابری زن و مردان در جوامع اسلامی دفاع کرد.

جلسه شعرخوانی خانم هلال که از تلویزیون ابوظبی پخش شد، خشم محافل افراطی را برانگیخت.

خانم هلال که با روبنده در جلسۀ شعرخوانی شرکت کرده بود، در شعر خود در انتقاد از مراجع بنیادگرا گفت که تنها حربۀ آنها خشونت است و به راحتی "به قتل مخالفان خود فتوا صادر می‌کنند."

حصه هلال در مراسم شعرخوانی با پنج شاعر دیگر برای دریافت لقب "شاعر توده مردم" مسابقه می‌دهد. مبلغ جایزه یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار است که از جانب وزارت فرهنگ ابوظبی اعطا می‌شود.

تهدید به قتل

یک سایت اینترنتی که معمولا نظرات شبکه‌ القاعده را پخش می‌کند، به شدت از محتوای اشعار حصه هلال انتقاد کرد. برخی از کاربران سایت نظر داده‌اند که خانم هلال باید به خاطر کفرگویی و "ارتداد" به قتل برسد.

خانم هلال در واکنش به تهدیدات گفته است که در برابر این فشارها تسلیم نخواهد شد و عقاید خود را انکار نخواهد کرد. او در شعر خود از جدایی زنان و مردان در محیط کار، که در عریستان سعودی رایج است، انتقاد کرده است.

حصه هلال در گفتگویی با بخش عربی بی‌بی‌سی گفت که چنین حملاتی را انتظار داشته است، اما از آنها بیمی به دل راه نمی‌دهد، زیرا به وضعیت امنیتی در کشور امارات متحده عربی، که در آن مسابقه انجام می‌شود، و همچنین در عربستان سعودی که محل سکونت اوست، اعتماد دارد.

خانم هلال همچنین در گفتگو با بی‌بی‌سی از شاعران عرب خواست که به ندای وجدان خود گوش کنند، از تهدید بنیادگرایان نهراسند و صدای خود را علیه تروریسم بلند کنند، زیرا به گفته او، "اگر تروریست‌ها پیروز شوند، همه چیز را نابود خواهند کرد".

خانم هلال متهم شده است که در شعر خود به مرجع دینی معینی نظر داشته است، اما او گفت که به فرد خاصی نظر نداشته، بلکه هدف او افشای یک طرز فکر خطرناک بوده است.

سال گذشته در برنامه مسابقۀ "شاعر توده مردم" شاعره‌ای به نام عایده جهنی شرکت جست و از برابری زن و مرد دفاع کرد، اما او پیش از پایان مسابقه، در برابر فشارها و تهدیدات تسلیم شد، و ناچار شد از مسابقه بیرون برود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


آمار سایت

Jewelers
Jewelers www.butkaj.com Free counter and web stats