ماراتون انتخابات در عراق

ماراتون انتخابات در عراق
بیش از دو هفته از برگزاری انتخابات در عراق می گذرد، با این وجود تا کنون نتیجه قطعی و نهایی این انتخابات اعلام نشده است.

برگزاری این انتخابات که با حضور هزاران ناظر مستقل داخلی و بین المللی و نمایندگان ده ها رسانه داخلی و خارجی برگزار شد، از بسیاری جهات یک موفقیت به شمار می رود، اما بیم آن می رود که این موفقیت به دلیل طولانی شدن روند اعلام نتایج رفته رفته رنگ ببازد.

حرف و حدیث ها و اتهامات مختلف حول و حوش این انتخابات به دلیل تاخیر در اعلام نتایج بالا گرفته است و گروه های مختلف از هر سو ادعاهایی راجع به عدم شفافیت انتخابات مطرح می کنند.

این شک و شبه ها و کش و قوس ها دوباره این سوال اساسی را مطرح می کند که آیا می توان عراق را واقعا کشوری دموکراتیک دانست، یا آنچه در عراق در جریان است صرفا تصویری از یک دموکراسی وارداتی است که با تاریخ پر خشونت سیاسی عراق همخوانی ندارد.

قانون انتخابات، مهمترین دلیل تاخیر

پارلمان عراق در فاصله کمتر از دو ماه به برگزاری انتخابات، قانون انتخابات این کشور را با تصویب اصلاحیه ای تغییر داد.

طبق این اصلاحیه، رای دهنده گان در عراق بر خلاف انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۵ که تنها حق انتخاب احزاب را داشتند و نمی توانستند اشخاص را به عنوان نماینده خود در پارلمان انتخاب کنند، در انتخابات این دوره علاوه بر امکان انتخاب احزاب و ائتلافهای سیاسی این حق را دارند که یک شخص خاص را از بین کاندیداهای مختلف به عنوان نماینده انتخاب کنند.

این قانون جدید که پیچیدگی های خاص خود را دارد به طور وسیع مورد تایید گروه ها و اقشار مختلف در عراق قرار گرفت و یک قدم مهم و رو به جلو در روند دموکراتیزه کردن عراق به شمار آمد.

بزرگترین ایرادی که به قانون قبلی گرفته می شد، این بود که رای دهنده گان نمی توانستند افراد مورد نظر خود را راهی پارلمان کنند، بلکه آنها صرفا یک حزب را انتخاب می کردند و رهبران آن حزب هر که را مناسب می دیدند به عنوان نماینده به مجلس می فرستادند؛ در نتیجه نمایندگان مجلس نه به اعتبار خود، که به اعتبار نام حزب و شخصیت های معروف آن حزب یا ائتلاف وارد پارلمان می شدند و در نتیجه از استقلال کمی در بیان نظرات خود برخوردار بودند.

نمایندگان مجلس عملا قدرتی نداشتند و تصمیمات اصلی را چند رهبر سیاسی در خارج از مجلس می گرفتند و سپس به نمایندگان حزب خود دستور می دادند که دست خود را برای تایید قانون در مجلس بالا ببرند یا نبرند.

این سبک کار مجلس در محافل سیاسی و خبری عراق به شدت مورد انتقاد ناظران بود. اصلاحیه قانون انتخابات این اشکال را رفع کرد، اما بر پیچیدگی های شمارش آرا افزود.

کمیسیون مستقل انتخابات عراق همکاری تنگاتنگی با سازمان ملل دارد و از تجربه این سازمان کاملا استفاده می کند، ولی آنچنان که باید بر پیچیدگی های نحوه شمارش آرا در قانون انتخابات جدید عراق فائق نیامد است و این امر راه را برای بیان اتهامات و افزایش شک و شبه ها باز کرد.

در روزهای نخستین پس از انتخابات که ائتلاف حکومت قانون به رهبری نوری مالکی نخست وزیر کنونی عراق از دیگر رقیبان پیش افتاده بود، این کمیسیون بارها متهم به عدم استقلال و تاثیر پذیری شدید از حکومت شد.

فرج حیدری، رئیس کمیسیون این اتهامات را به کرات و به شدت رد کرد، اما پس از گذشت تقریبا یک هفته از انتخابات و با مشخص شدن نتایج تقریبی استان های مختلف عراق، فهرست العراقیه به رهبری ایاد علاوی نخست وزیر پیشین اندکی از رقیب اصلی خود پیش افتاد و این بار نوبت طرفداران حکومت بود که برخی از کارکنان کمیسیون انتخابات را متهم به دست کاری نتایج به نفع فهرست العراقیه کنند.

آقای مالکی خواستار بازشماری آرا شد و البته کمیسیون به شدت این درخواست را رد کرد تا ثابت کند که مستقل است و تحت تاثیر دولت نیست.

نتیجه این انتخابات هر چه باشد، یک موضوع روشن است و آن اینکه در عراق بالاترین مقام اجرایی، یعنی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح نمی تواند در کار کمیسیون انتخابات دخالت کند و این نشان می دهد که عراق اگر چه تا تبدیل شدن به یک دموکراسی با ثبات راه درازی در پیش دارد، اما در مسیر دموکراتیزه شدن گام بر می دارد.

تنش در روابط رژیم صهیونیستی و انگلیس

وزیر امور خارجه‌ انگلیس از اخراج دیپلمات رژیم صهیونیستی در لندن خبر داد كه پس از تحقیقات به عمل آمده در خصوص استفاده‌ موساد از پاسپورت‌های جعلی انگلیسی برای ترور المبحوح صورت گرفت.

به گزارش ایسنا، دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه‌ انگلیس طی سخنانی در مجلس عوام این كشور تاكید كرد: لندن دستور اخراج دیپلمات اسرائیلی را به دلیل استفاده از پاسپورت‌های جعلی انگلیسی در ترور محمود المبحوح، فرمانده نظامی حماس صادر كرده است.

وی گفت:‌ دلایل قدرتمندی وجود دارد كه ثابت می‌كند، اسرائیل دست به چنین اقدامی زده و ما به دنبال این مساله هستیم كه چنین اقدامی بار دیگر تكرار نشود.

وزیر امور خارجه انگلیس خاطر نشان كرد: این تصمیم انگلیس در پی نتایج تحقیقات به عمل آمده در خصوص استفاده از پاسپورت‌های انگلیسی جعلی درترور المبحوح اتخاذ شده و بر اساس این تحقیقات، مشخص شده كه اسرائیل در قبال این موضوع مسئول است.

میلیبند تاكید كرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، شكی نیست كه 12 پاسپورت استفاده شده توسط عاملان این ترور متعلق به انگلیسی‌های بی‌گناه است.

به نوشته‌ روزنامه‌ فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط، میلیبند گفت: ما در تحقیقات به این نتیجه رسیدیم كه این جعل پاسپورت توسط مزدوران یك سازمان اطلاعاتی صورت گرفته و شكی نیست كه اسرائیل مسئول این اقدام است.

وی افزود: ما این اقدام را خطرناك می‌دانیم و معتقدیم كه مخالف با حاكمیت كشورمان است و علاوه بر آن از سوی كشوری انجام شده كه ما آن را دوست خود می‌دانیم.

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: دولت انگلیس این مساله را كاملا جدی گرفته و گام‌هایی را در واكنش به این اقدام بر می‌دارد. سوء استفاده از پاسپورت‌های جعلی چیزی نیست كه بتوان با آن سازش كرد زیرا سلامت شهروندان انگلیسی در منطقه را به مخاطره می‌اندازد.

وی عنوان داشت: دست داشتن اسرائیل به عنوان كشور دوست ما در این اقدام، توهین را نیز به جراحت به جای مانده از آن اضافه كرد.

میلیبند تاكید كرد: دو بار با سفیر اسرائیل در لندن دیدار كرده و به شكلی قاطع از او خواستم تا چنین مساله‌ای بار دیگر در آینده تكرار نشود، اما چاره‌ای جز اخراج یكی از كاركنان سفارت اسرائیل در لندن وجود نداشت.

با وجود این كه وی اشاره‌ای به هویت دیپلمات اخراج شده‌ی انگلیسی نكرد اما برخی منابع انگلیسی تاكید كردند كه این فرد نماینده‌ سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در سفارت لندن است.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس نیز در گفت‌وگو با بی بی سی، اظهار داشت‌: دولت انگلیس به شكل قاطع با روش‌های اسرائیل مخالف است و هرگز آن را نمی‌پسندد.

وی گفت:‌اخراج دیپلمات اسرائیلی از انگلیس، پیام آشكار به دولت اسرائیل است مبنی بر این است كه ما پذیرای چنین اقداماتی نیستیم.

وی گفت:‌ انگلیس با همكاری مطلوب اسرائیل جهت افشای حقایق مربوط به جزئیات ترور المبحوح روبه‌رو نشده است.

وی در عین حال تاكید كرد: ما به روابط خود با اسرائیل پایبند هستیم، هرچند كه همكاری‌های دیپلماتیك مشتركمان نیاز به تجدید نظر دارد و اعتماد ما در پی این اقدام متزلزل شده است.

این در حالی است كه سفیر رژیم صهیونیستی در لندن نسبت به تصمیم دولت انگلیس برای اخراج دیپلمات اسرائیلی ابراز ناامیدی كرد.

وی گفت: روابط اسرائیل وانگلیس روابطی حیاتی است كه از اهمیت مشترك برخوردار است.

برخی نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی (كنست) با اعتراض به این اقدام لندن، انگلیسی‌ها را به سگ‌ تشبیه كردند.

ارییه الداد، از نمایندگان راست‌گرای كنست گفت: انگلیسی‌ها مثل سگ برخورد می‌كنند، البته سگ‌ها خلوص بیشتری دارند.

وی از دولت اسرائیل خواست تا سفیر انگلیس را از تل‌آویو اخراج كند.

مایكل بن آری، یكی دیگر از نمایندگان كنست نیز ضمن همراهی الداد گفت: اكثر سگ‌ها وفادار هستند اما انگلیسی‌ها به ما وفادار نیستند بلكه به سازمان یهود ستیزی وفادارند.

صلاح البردویل از رهبران حماس نیز از این اقدام دولت انگلیس استقبال كرد.

از سوی دیگر دادستانی كل فرانسه نیز اعلام كرد: تحقیقات اولیه درباره استفاده از پاسپورت‌های جعلی فرانسوی توسط عاملان ترور المبحوح از 12 مارس آغاز شده است.

پاریس هنوز صراحتا به ارتباط موساد با این اقدام اشاره نكرده اما در همان ابتدای امر سفیر رژیم صهیونیستی در پاریس احضار شد و مقامات فرانسوی از وی توضیح خواستند.

 

نظرسنجی :محبوبیت باراک اوباما درآمریکا به شدت کاهش یافت

نظرسنجی ها نشان دهنده ان است که میزان نارضایتی امریکایی ها از عملکرد رئیس جمهور کشورشان در مقایسه با گذشته بسیار بیشتر شده است. به گزارش شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، در نظرسنجی اخیر موسسه افکارسنجی عمومی از مردم امریکا پرسیده شد که عملکرد باراک اوباما را در یک سال گذشته چگونه ارزیابی می کنند. .



اکثر شرکت کنندگان در این نظرسنجی تاکید کردند به نظر انها رئیس جمهور امریکا در یک سال گذشته عملکرد نادرستی داشته است و از او ناراضی هستند بطوریکه چهل و هشت درصد از انها از عملکرد اوباما ناراضی بودند.

این درحالی است که چهل و شش درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، نظر مثبتی درباره باراک اوباما داشته اند که در یک سال گذشته سکانداری کاخ سفید را برعهده داشته است. مقایسه نتایج این نظرسنجی با نظرسنجی های گذشته نشان دهنده ان است که با وجود تفاوت اندک جایگاه اوباما در نزد امریکایی ها در مقایسه با ماه گذشته ، محبوبیت باراک اوباما در نزد افکار عمومی امریکا کاهش قابل توجهی داشته است.

در ماه ژانویه سال گذشته و اغاز دوران ریاست جمهوری باراک اوباما محبوبیت وی در نزد افکار عمومی امریکا شصت و پنج درصد بود. موسسه افکارسنجی عمومی در امریکا این نظرسنجی را روزهای بیستم و بیستم و یکم مارس انجام دادند.

نهصد و هفتادو هشت امریکایی بزرگسال در این نظرسنجی که با حاشیه خطای سه ممیز هفت دهم درصد انجام شد شرکت داشتند.
 

40 پزشک 11 هزار دلار صرف نجات یک سگ کردند

روبی سگ سه ساله پس از یک سانحه رانندگی به بیمارستان کمبریج منتقل شد.در این سانحه دو پای ویکی از انگشتهای شست او شکسته ،زانویش دررفته و خونریزی شدید داخلی پیدا کرده بود .اما یک تیم مجرب از دامپزشکان و پزشکان در این بیمارستان با مراقبتهای ویژه او در ظرف 5 هفته موفق به زنده نگاه داشتن این سگ شدند.

ونسا جیلسپی جواهر فروش 41 ساله و همسرش که دو سگ قبلی شان را بر اثر سرطان از دست داده بودند دوست نداشتند شاهد مرگ سومین سگشان باشند و بیش از 11 هزار دلار صرف زنده ماندن این سگ برای تلاش این تیم 40 نفره پزشکی کردند.
 

سر بريدن يك كارگز براي قرمز كردن آجر!

چهار کارگر ساختمانی یک مرد بنگلادشی را سر بریدند و سر او را در کوره آجر پزی سوزاندند ، چون فکر میکردند با این کار آجرهایشان قرمز میشود. .

یک پلیس محلی در کشور بنگلادش اعلام کرد :چهار نفر به اتهام قتل یک بنای 26 ساله در شهری دورافتاده در شمال بنگلادش دستگیر شده اند.این افراد با دستور صاحبان این آجرپزی سر یک مرد را بریده و درون کوزه سوزانده اند.

این متهمان بعد از دستگیری اعلام کردند که صاحب کاران آن‌ها از این که آجرها به اندازه کافی قرمز نیستند ناراضی هستند.

بعد از آن‌که همه روش‌ها را امتحان کرده و نتیجه نگرفتند ، یک پیشگو به آن‌ها توصیه کرد این آجرپزی احتیاج به قربانی کردن یک انسان دارد تا آن‌ها را به نتیجه دلخواهشان برساند. به همین دلیل صاحبان این محل به کارگرانشان دستور دادند فردی را کشته و سرش را درون کوره قرار دهند.

بعد از شنیدن این حادثه وحشتناک ، پلیس جستجو را برای پیدا کردن صاحبان این کوره پزی و هم‌چنین فرد پیشگو آغاز کرده است.

آجرهای قرمز به شدت در میان روستاییان بنگلادشی طرفدار دارد.آن‌ها معتقدند قرمز بودن آجرها نشانه آن است که آجر به خوبی پخته شده و کیفیت مناسبی دارد.
 

 
 
بازديد كننده عزيز اگر از طريق جستجوگرها به اين صفحه هدايت شده ايد با زدن اين نشاني به صفحه اصلي سايت برويد : we.wee.ir

Jewelers
Jewelers
www.butkaj.com
Free counter and web stats